Innowacja, „Poznajemy litery wszystkimi zmysłami” w klasie 1b

Innowacja, „Poznajemy litery wszystkimi zmysłami” w klasie 1b dobiegła końca. Pozwoliła ona uczynić naukę czytania i pisania atrakcyjną oraz efektywną.
Przy okazji wprowadzenia każdej nowej litery uczniowie mieli możliwość układania z warzyw, owoców, nasionek, znaku graficznego tej litery. Dla przykładu: litera M powstawała z marchewki, D – z fasoli, a ż z żurawiny. Każda ułożona literka była ze smakiem zjadana przez dzieci, a czasem dawała możliwość przełamania upodobań żywieniowych. Uczniowie z każdą nową literą poznawali wartości odżywcze owoców i warzyw. Jednocześnie zajęciom z nauki czytania i pisania towarzyszyło kolorowanie mandali z literą i obrazkami, pisanie na folii z liniaturą oraz wykonywanie zadań multimedialnych.

Innym sposobem na wielokierunkową naukę czytania były zadania na planszy do kodowania, po której poruszając się zbierały litery i tworzyły wyrazy. Uczniowie rozpoczęli też pracę metodą kolorowej ortografii. Dzięki niej poznali zasady pisowni liter: u, ó, ch, h, ż i rz Tak zorganizowane zajęcia dały każdemu dziecku możliwość zapamiętania obrazu graficznego litery, a tym samym ułatwiły naukę czytania i pisania.

Motywacją do ćwiczeń były odznaki „Mistrz pięknych literek” oraz „Pięknie czytam”, które uczniowie zdobywali w ciągu całego roku. Każda wprowadzana litera była dokumentowana kartą do albumu liter, która powstawała z wycinków gazet oraz rysunków uczniów. Dzieci stworzyły piękne albumy liter, które stały się okazją do rozstrzygnięcia konkursu na najciekawszy, samodzielnie wykonany album.

Wyróżniona za swoją pracę została trójka dzieci: Paweł Szurmiński, Wiktoria Grabska i Zuzanna Sztebner.

Tekst i zdjęcia: Joanna Dembowa

 

Share