logo_spotkania_z_kultura

W roku szkolnym 2013/2014 uczniowie klas 4-6 uczestniczą w innowacji pedagogicznej „Spotkania z kulturą”. Jej autorki pani Dorota Kulczycka i pani Sławomira Roumieh zapraszają na niecodzienne lekcje savoir – vivre’u, podczas których dzieci nie tylko uczą się dobrych manier, ale i rozwijają wiedzę o kulturze.

Każde z dwunastu spotkań poświęcone będzie innemu zagadnieniu, część z nich wymaga od uczniów realizacji wyznaczonych zadań, udziału w konkursach. Na zakończenie innowacji zaplanowana jest dyskoteka dla kulturalnych.

Tymczasem za nami już cztery spotkania pod hasłem „Żaden z nas nie jest samoistną wyspą”, „Nie chcę być gburem-znam zasady i je stosuję”, „Historia dwóch fotografii” -o szacunku dla zmarłych, „Czym chata bogata, jak biesiadowano w dawnej Polsce”.

W kolejnych spotkaniach pojawią się tematy dotyczące umiejętności świętowania, komunikowania się, kulturalnego kibicowania, patriotyzmu, życzliwości i tolerancji a także udziału w kulturze niskiej i wysokiej.

 Spotkania:

czerwiec 2014

Spotkanie 12. Bez  taty i bez mamy , wreszcie sami wyjeżdżamy.
Jak z nadmiaru wolności nie popełnić błędów? 

   Na początku spotkania uczennice klasy 4c zaprezentowały regulamin bezpiecznych wakacji, który same opracowały.  W przeprowadzonej podczas spotkania dyskusji szczególne miejsce zajęła umiejętność stworzenia poprawnych relacji między uczestnikami wypoczynku wakacyjnego- współlokatorów. Pani Roumieh przestrzegła także uczniów przed nierozsądnym wydawaniem pieniędzy, proponując powierzenie swoich pieniędzy dorosłym opiekunom wyjazdów

i zakupy mądrych pamiątek, które są często nieprzemyślanym przez  dzieci wydatkiem. Następnie omówiła pułapki samodzielnego wyjazdu, przywołując własne wspomnienia z obozu sportowego a później przedstawiła uczniom najważniejsze zasady, które pozwolą dobrze wykorzystać „wolność” od dorosłych a jednocześnie są podstawą dobrego i bezpiecznego wypoczynku.

Na zakończenie „Spotkań z kulturą” pani Roumieh życzyła uczniom wesołych i szczęśliwych wakacji i zaprosiła ich na kulturalną dyskotekę

Spotkanie 11.  Jak dobrze mieć sąsiada- o prawidłowych relacjach sąsiedzkich.

Rozpoczęło się podsumowaniem konkursu o tytuł Damy i Dżentelmena Szkoły Podstawowej nr  16
w Kaliszu. Tytuły te otrzymali:

Dama  szkoły Podstawowej nr 16 w Kaliszu  w roku szkolnym 2013/2014 :

Wiktoria Grabka-kl.4a

Karolina Caruk- klasa 6d

Klaudia Wdowczyk-klasa 6b

Dżentelmen Szkoły Podstawowej nr 16  w Kaliszu w roku szkolnym 2013/2014:

Jan Wasilkowski-klasa  4b

Michał Klatkowski –klasa 5c

Wiktor Joachimowski –klasa 6a

Następnie uczniowie poznali zasady sąsiedzkiego savoir-vivre’u.  Obejrzeli także  inscenizację wiersza Fredry „Paweł i Gaweł”, którą przygotowały uczennice klasy 4b.

Na podsumowanie spotkania uczniowie poznali najważniejszą zasadę relacji sąsiedzkich „Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”.

 

maj 2014

 

Spotkanie  10. – „Kto ty jesteś? Polak mały”… Czy w Polskę wierzę?

To spotkanie poświęcone było pojęciu patriotyzmu.  Zwróciliśmy uwagę na szacunek do polskich symboli narodowych, polskiej tradycji i ludzi, którym zawdzięczamy wolność.  Podjęliśmy także trudny temat emigracji za chlebem, która jest najczęstsza przyczyną  wyjazdów młodych Polaków z Ojczyzny.

Uczniowie zostali także wprowadzeni w zagadnienia naszej najbliższej historii- roku 1989, kiedy to, obalając komunistyczne rządy, odzyskaliśmy wolność .

9. spotkanie – Kultura czy jej brak  w obcowaniu z technologią komunikacyjną i informacyjną? 

Uczniowie mogli  zapoznać się z zasadami etykiety. Rozmawialiśmy także o tym, dlaczego tak  łatwo  obrażamy się wzajemnie w komentarzach internautów.  Ustaliliśmy, że takim zachowaniom sprzyjają:

 1. Anonimowość  internauty.
2. Brak bezpośredniego kontaktu.
3. Poczucie bezkarności.
4.  Chęć wpisania się w grupę.

Kwiecień 2014

 Spotkanie 8. Jak zachowuje się dżentelmen? Damą być… kodeks współczesnego dżentelmena i współczesnej damy. Klasowy kodeks życzliwości.

Spotkanie miało charakter  zajęć warsztatowych prowadzonych w klasach. Uczniowie opracowywali  klasowe kodeksy  życzliwości, by potem wspólnie wybrać Damę i Dżentelmena klasy.

dama

Wybrani przez swoich rówieśników  uczniowie wzięli udział w klasówce dla Dam i Dżentelmenów. Test, który rozwiązywali, wymagał od nich kulturalnego zachowania się w trudnych sytuacjach życia szkolnego.

 

Tytuły klasowych Dam i Dżentelmenów otrzymali:

4a- Wiktoria Grabka,

4b- Julia Spychałowicz, Jan Wasilkowski

4c- Maria Wojtas, Patryk Bielak

5a- Hanna Maziec, Damian Chudziak

5b- Maja Błaszczyk, Adam Elsner

5c-  Marta Mirek,

6a- Wiktoria Wesołowska, Wiktor Joachimkowski

6b- Klaudia Wdowczyk, Krystian

6c- Alicja Mirecka, Tadeusz Łatkowski

6d- Karolina Caruk, Kamil  Bachor

marzec 2014 r.

7 spotkanie z kulturą – 11 marca 2014 r.

Spotkanie  z kulturą rozpoczął pokaz mody przygotowany przez uczennice klasy 4b i  związany z tematem poprzedniego spotkania . Następnie uczniowie uczestniczyli w  debacie na temat  emocji.  Tematem  7. Spotkania z Kulturą  było „ Dobra komunikacja to podstawa. Jak wyrażać emocje?”

Uczniowie nie tylko zapoznali się z pojęciem pozytywnych i negatywnych emocji, ale przede wszystkim dowiedzieli się , jak je wyrażać, by pozostać zdrowym psychicznie człowiekiem  i jednocześnie nie obrażać innych.

Spotkanie zakończyły rady, które wcielane w życie pomogą nam lepiej funkcjonować w społeczeństwie:

  1. Musimy oswoić słowa, które pomogą nam powiedzieć to, co czujemy.
  2. Dzielmy się naszymi uczuciami z innymi.
  3. Kierujmy się w życiu empatią.
  4. Jeśli zdarzą się nam silne emocje, lepiej się pokłócić  niż udawać, że nic się nie dzieje. Ale… po kłótni można powiedzieć : „Ostro wymieniliśmy zdania i wiemy, co  nas bolało, ale dziś wyciągam do ciebie rękę na zgodę”.  To lepsze niż udawanie- słowa mówią wtedy co innego niż mowa ciała i, jeśli to trwa długo, nasz organizm zaczyna chorować.

styczeń 2014

6 „Spotkanie z kulturą”

Dnia 30.01.2014 roku odbyło się 6 „Spotkanie z kulturą”. Hasło, które nam przyświecało, brzmiało „Jak cię widzą, tak cię piszą”. Uczniowie poznali historię mody kobiecej od XVIII wieku. Prezentację multimedialną na ten temat przygotowała Matylda Wolff  z klasy 6b.

Podsumowując ją, doszliśmy do wniosku, że „Nie szata zdobi człowieka”, ale każdy z nas powinien ubierać się schludnie i odpowiednio do miejsca czy wydarzenia, w którym uczestniczymy.

Podczas spotkania pani Roumieh wręczyła także dyplomy dla najlepszych klas w konkursie „Świąteczny stół”. I miejsce zdobyła klasa 5a, której zwycięstwo oprócz dyplomu osłodziła także torba cukierków.  II  miejsce zdobyły klasy 4b i 4c , miejsce III zajęła klasa 6a.

5. Spotkanie 5.-  19.12.2013  –  Święta rodzinne- jak je dobrze przeżyć i nie zwariować? Zaproście mnie do stołu- świąteczny stół –konkurs.

4.  Spotkanie 4 – 26.11.2013  Jak dawniej biesiadowano w Polsce. Zanim przyjdą goście (zadania na godzinę wychowawczą).

3. Spotkanie 3 – 30.10.2013-  Szacunek dla zmarłych ( spotkanie dodatkowe).

2. Spotkanie 2 – 29.10.2013 – „Nie chcę być gburem –znam zasady i je stosuję. Podsumowanie  wyników prac uczniów –wypracowanie zasad savoir vivre’u na podwórku szkolnym.

1.Spotkanie 1 – 1.10. 2013 – „Żaden z nas nie jest samoistną wyspą „ co to jest savoir vivre i po co on jest nam potrzebny?

Share